Tuesday, February 15, 2000

UDANG KEJU

Bahan-bahan udang goreng:

1 kg udang sederhana besar
garam dan serbuk kunyit
1 senduk tepung goreng ayam
minyak untuk menggoreng
air

Cara-caranya: Bersihkan 1 kg udang kemudian lumurkan dengan garam dan serbuk kunyit. Tambahkan 1 senduk tepung goreng ayam, campurkan sedikit air dan gaul rata. Goreng udang dalam minyak yg cukup panas sehingga masak dan toskan. 

Bahan-bahan sos keju

4 ulas bawang putih (dicincang)
Cili padi (ikut suka - dipotong potong)
4 tangkai daun kari
Butter
1 tin susu cair
4 keping keju
1 sudu kecil serbuk pati ayam
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil serbuk lada sulah

Cara-caranya: Panaskan sedikit minyak dan butter. Tumis bawang putih hingga layu, masukkan daun kari dan cili. Tambahkan 1 tin susu cair, gula, serbuk pati ayam dan serbuk lada sulah. Tak perlu tambah garam. Masukkan kepingan keju. Tunggu sampai cair. Apabila menggelegak masukkan udang goreng, gaul sebentar sehingga udang bersalut sos. Tutup api. 

Dalam mangkuk lain, pukul 4 butir kuning telur. Panaskan minyak dan setengah biji butter. Bila dan panas, perahankan api. Angkat mangkuk tinggi tinggi, tuang telur perlahan lahan kedalam minyak dan kacau telur di dalam kuali laju laju menggunakan senduk besi membentuk bulatan. Kelajuan yang tinggi supaya jaring jadi halus. Masak sekejap sehingga berbuih, bila dah berbuih tutup api. Toskan telur dgn penapis besi dan tekan gunakan senduk untuk keluarkan sebanyak mungkin minyak. Kemudian toskan lagi dengan tisu dapur untuk serap minyak yang berbaki. Susun udang dalam pinggan dan tabur telur jaring atasnya. Siap.

No comments:

Post a Comment